فشارسنج ها و نکاتی در مورد انتخاب صحیح آنها

فشارسنج ها و نکاتی در مورد انتخاب صحیح آنها فروشگاه هایتک کنترل

نکاتی درمورد انتخاب صحیح فشارسنج ها،
در این مقاله میخوام طرز صحیح انتخاب یک فشارسنج و مواردی که باید در نظر گرفت را بررسی کنیم با ما همراه باشید.

مقدمه

فشارسنج های مکانیکی که نیازی به نیروی خارجی ندارند مانند برق برای به کار افتادن ندارند،منبع مقرون به صرفه و قابل اطمینان برای اندازه گیری دقیق فشار را به حساب می آیند. انتخاب فشارسنج مناسب مستلزم این است که دستگاه به طور دقیق بررسی شود در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی در حین استفاده از فشارسنج به اشتباه انتخاب شده،ایجاد شود.

انتخاب فشارسنج

عواملی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته اند به هیچ وجه جامع نیستند،و نمیتوان به صورت اختصاصی از آنها برای انتخاب صحیح یک فشارسنج استفاده کرد، اما مواردی هستند که با استفاده و دقت به مفهوم آنها تا حد زیادی به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک خواهند کرد.به نظر ما شما برای دریافت مشخصات و انتخاب صحیح فشار سنج،باید از سازنده گیج یا فروشنده آن کمک خواسته و با آنها مشورت کنید.
فشارسنج ها باید با در نظر گرفتن عوامل زیر برای جلوگیری از خطا در اندازه گیری و موقعیت اشتباه در استفاده از آنها،انتخاب شوند. استفاده نادرست می تواند برای اندازه گیری فشار در خطوط فرایند مضر باشد ، باعث ایجاد خرابی و احتمال آسیب رسیدن به اپراتور یا خسارت مالی شود.

موارد زیر نکاتی درمورد انتخاب صحیح فشارسنج ها هستند،به آنها دقت کنید و هنگام انتخاب حتما این موارد را در نظر بگیرید:

دقت اندازه گیری

برای فشارسنج ها یا گیج های فشار،در درجه از 4A تا D،مطابق استاندارد ASME 40.1 وجود دارد که تحت درصدی از رنج کامل اندازه گیری(full-scale range)و یا بازه اندازه گیری(span) تعریف می شود.طبیعتا با افزایش کلاس دقت یک گیج،قیمت آن هم گران تر خواهد شد.بنابراین ، فرآیندی که در آن اندازه گیری فشار مورد نیاز است باید قبل از تصمیم گیری در مورد صحت اندازه گیری به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
در حالی که الزامات اندازه گیری از در صنعت و یک فرآِیند با صنعت و فرآیند دیگری متفاوت خواهد بود، میتوان موارد زیر را یک دستورالعمل کلی عنوان کرد:

  • معیارهای تست و استانداردها: 0.25٪ تا 0.10٪ دقت مقیاس کامل.
  • فرآیندهای بحرانی: 0.5٪ دقت در مقیاس کامل
  • فرآیندهای عمومی صنعتی: 1.0٪ دقت و موارد مصرف تجاری کم اهمیت تر: دقت 2.0

اندازه صفحه فشارسنج

فشارسنج ها در اندازه صفحات متفاوت و مختلفی تولید می شوند. اندازه این صفحات از قطر “1.5 تا 16” بسته به نیاز مصرف کننده متغیر است. به طور کلی ، سهولت قرائت در یک گیج، محدودیت فضا و الزامات دقت ، مقدار اندازه صفحه فشارسنج را تعیین می کند.فشارسنج های با صفحه بزرگتر در مناطقی از خط که در دسترس نیستند و رفتن به آنجا سخت تر هست،و باید از فاصله ی دورتر مقدار اندازه گیری شده توسط گیج را خواند مورد نیاز هستند در حالی که فشار سنج های با صفحه کوچکتر ممکن است برای مناطقی که دسترسی به آنها آسان تر است و یا از فاصله ای نزدیک میتوان صفحه گیج را دید مصرف شوند.
نیاز به دقت بیشتر در خوانا بودن صفحه فشار سنج در یک فرآیند ممکن است مستلزم این باشد که از یک فشار سنج با اندازه صفحه مناسب در یک مکان مشخص استفاده شود تا از ایجاد خطاهای سهوی در خواندن گیج جلو گیری شود.

شرایط محیط

عوامل محیطی که هنگام انتخاب فشارسنج باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: دمای محیط ، ذرات معلق در هوا ، چگالش ، رطوبت ، آب و مواد شیمیایی ، که همه آنها می توانند بر عملکرد صحیح فشارسنج تأثیر بگذارند.
دمای محیط بر دقت و یکپارچگی فشارسنج تأثیر می گذارد.بعضی از گیج ها قابل استفاده در محیطی با دمای بالا هستند و طوری ساخته شده اند که دمای محیط در درجه بالا تاثیر کمی بر دقت اندازه گیری آنها گذاشته و خراب نشوند.نسبت به شرایط محیط ممکن است گیجی که دردماهای بالا خراب میشود را از محیط ایزوله کرد. در صورت لزوم ،گیج باید از افزایش دما با یک مجموعه از کپیلری و اتصال ها از محیط دورتر شود،یا گیج را در فرآیند هایی که سیالات با درجه حرارت بالا در آنها جریان دارد را،با استفاده از یک دیفاراگم و کپیلری محافظت کرد.(در مورد دیافراگم ها و موارد استفاده آنها بعدا مفصل توضیح خواهیم داد)
هنگامی که شرایط محیطی خورنده است و حاوی تعداد زیادی ذرات معلق باشد،یا اگر فشارسنج در معرض محیطی خیس و مرطوب،مثل رطوبت هوای بالا،شستشو یا بارش باران قرار می گیرد ،فشارسنجی را انتخاب کنید که ضد آب باشد و استاندارد IP بالاتری داشته باشد یا از روغن پر شده باشد.

مواد فرآیند و wetted parts

انتخاب صحیح متریال سنسور اندازه گیری فشار یا wetted parts در یک فشار سنج،بستگی به سیال فرآیندی دارد که فشارسنج در معرض اندازه گیری فشار آن قرار می گیرد.مواد سنسور فشارسنج باید با سیال فرآیند سازگار باشد تا خوردگی ایجاد نشود. اگر مواد مناسب در دسترس نباشد و مایع فرآیند خورنده باشد قطعات داخلی فشار سنج آسیب دیده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
ممکن است استفاده از یک دیافراگم برای محافظت از سنسور فشار سنج در برابر سیال فرآیند ضرورت یابد.

سایز اتصال یا کانکشن فشار سنج

فشارسنج ها با انواع اتصالات از جمله NPT ، DIN ، JIS ، BSP و SAE و در سایز های مختلف تولید می شوند.این اندازه ها با توجه با سایز صفحه ی فشار سنج و استانداردهای تولید متغیر هستند.البته گاهی اوقات طبق درخواست مصرف کننده و شرایط کاری اندازه گیری تولید کننده ها به صورت سفارسی اندازه های مخصوصی را تولید میکنند.
به طور کلی برای انتخاب سایز کانکشن فشار سنج ها، موارد فشار فرآیند،اندازه و وزن فشار سنج، محدودیت فضا،میزان نشتی و سایز خط را در نظر بگیرید.البته اگر طبق طراحی پایپینگ اولیه،گیجی مناسب استفاده شده و میخواهید آن را تعویض کنید و قصد تغییر طراحی را ندارید پس چه بهتر که به دنبال گیجی با همان مشخصات گیج استفاده شده بگردید.

موقعیت اتصال یا کانکشن

گیج ها در نحوه ی بسته شدن در خطوط،به صورت های مختلفی تولید میشود،شما بسته به طراحی اولیه و شرایط نصب در محیط فرآیند و خطوط،باید گیجی را انتخاب کنید که طبق طراحی خطوط شما ساخته شده باشد و بدون دردسر نصب شود.
گیج ها در حالات زیر جهت نصب تولید می شوند:

  • Direct stem mount lower connect
  • Remote wall/surface mount lower connect
  • Panel surface mount back connect
  • Panel hole U-clamp flush mount back connect
  • Panel hole front flange flush mount back connect

محدوده فشار اندازه گیری

استاندار ASME B40.100 توصیه می کند که فشارسنجی با محدوده فشار به صورت full-scale range تقریباً دو برابر فشار کاری به صورت نرمال انتخاب شود و حداکثر فشار کاری نباید از 75٪ محدوده full-scale تجاوز کند.
عدم انتخاب گیج در این معیارها در نهایت ممکن است منجر به خرابی و به اصطلاح خستگی سنسور فشار داخل گیج شود،مثل بوردون تیوب

المنت سنسور فشار


المنت سنسور فشار در فشارسنج ها در انواع مختلفی از مواد موجود هستند و تولید می شوند، از جمله: برنج ،فسفر برنز ، فولاد آلیاژی ، فولاد ضد زنگ 316 ، مونل و اینکونل.
انتخاب سنسور فشار مناسب برای اندازه گیری،با دانستن ویژگی ها و خصوصیات سیال فرآیند تعیین می شود. توصیه می شود که یک سنسور سازگار با سیال فرآیند انتخاب شود در غیر این صورت استفاده از دیافراگم اجتناب ناپذیر است و در واقع هزینه ی بیشتری باید اختصاص باید به خرید فشار سنج

نوع صفحه نمایش


فشارسنج ها با نمایشگرهای آنالوگ یا دیجیتال طراحی شده اند. اگرچه فشارسنج های آنالوگ محبوب تر هستند البته به دلیل قیمت اقتصادی تر و سهولت در استفاده از آنها،اما در بعضی از موارد بسته به نیاز مصرف کننده از گیج های دیجیتال هم استفاده می شود.
نوع استفاده شما تعیین می کند که آیا استفاده از فشارسنج با کدام صفحه نمایش آنالوگ یا دیجیتال مورد نیاز است.به عنوان مثال شما نیاز دارید که فشارسنج با واحد های مختلفی از فشار،مقدار اندازه گیری شده را به شما نشان بدهد یا اینکه امکان تعویض باتری برای شما وجود دارد یا خیر،ملزم به استفاده از فشار سنج دیجیتال شوید.
اما برعکس،نیازی به وجود چند واحد برای قرائت فشار ندارید،پس یک گیج فشار آنالوگ گزینه مناسبی برای شماست و البته گزینه ای ارزان تر

نتیجه گیری

میتوان گفت که در بسیاری از موارد، اشتباهاتی سهوی در انتخاب مناسب یک محصول نسبت به شرایط فرآیند باعث خسارات و ضررهای می شوند که اگر از قبل پیش زمینه ای برای انتخاب بهتر و الگویی مناسب از نکات وجود داشت،از ایجاد این خسارات جلوگیری می شد.
در اینجا هم سعی شد نکاتی مهم و تقریبا کافی اما نه به عنوان مرجع،در مورد انتخاب فشار سنج بیان شود،و با توجه به آنها محصولی مناسب خریداری شود و استفاده ای بهینه از آن شود.
امیدواریم که مقاله فوق کمکی هرچند جزئی در انتخاب صحیح محصول به مشتریان عزیز این فروشگاه کرده باشد.برای دیدن محصولات فشارسنج لطفا به صفحه فروشگاه مراجعه کنید.

error: Content is protected !!